tabung dude

Sunday, March 27, 2011

hati saya mudah tersentuh :')

:: assalamualaikum ::



faham tajuk taa?!!!

serius ta tipu, hati aku memang mudah tersentuh..kau ta caya?!!!


nie bukan kes sensetif ke ape ke bila tengok cerita korea part sedih-sedih, air mata meleleh.. dan bukan jugak part touching bile baca novel jiwang karat nanges laju-laju bila part sedih-sedih.. hohoo bukan jugak drama melayu na nanges-nanges bila cinta ta direstui ta bole kawen dengan buah hati..bukan okie bukan!!


semalam aku layan tengok drama melayu cerita aku masih dara..mungkin korang ta tengok cerita tuu sebab aku pon ta penah dengar tajuk tuu..aku copy dari sape ntah hari tuu sebab mak cik wani dan mak cik chique sebuk cakap sal cerita tuu..aku pon layan laa cerita tuu..hmmm let me (as non-profesional person) judge the movie..cerita yang ada mesej and the massage that the director tried to give from his movie, i got it!!ta tau laa korg dapat ke ta?!!but yang ta sedap pasal cerita nie is about the actors. well cerita yang mengisah an pasal fenomena anak-anak muda remaja punya masalah sekarang..biasalah disko, arak, pergaulan bebas, seks bebas, ta kenal agama, ta percaya Islam and others yang memang kita semua sendiri pon da tau an..



yang melakonkan watak-watak tuu semua adalah orang Islam..yaa aku tau diorang belakon tapi cara mereka yang men"real"kan lakonan diorang tu memalukan laa especially sebagai seorang Islam..it look too much!!adalaa part2 yang macam ta bape na sedap laa bila tengok tambah-tambah the way they dressing tambah-tambah perempuan-perempuan dia..huhh mungkin ta payah na cerita nak tau tengok sendirik.. mungkin tuan director boleh suruh pelakon2 dia pakai skirt yg panjang ciket..huhh!!


owh sebenarnya nak cakap pasal si pelakon utama lelaki die..hehehee cool babe!!asyraf muslim laa~suka-suka  :)



he is firdaus not ustaz amirul okie  :)



aku tersentuh bila part yang raja farah start na mula berubah..yaa aku memang mudah tersentuh bila ada part orang-orang baik tau..sedikit sebanyak it remind me about myself..one of the massage that i got here is we can't judge peopla by what they are..yelaa kalau nak tengok an Sofea yang mempunyai backgroud dan keluarga yang langsung ta berpegang pada ajaran Islam, even Sofia sendiri ta tahu langsung apa-apa pasal Islam tapi dia dapat hidayah dan menjadi baik lepas tuu..even she is better that her friends, Hani and Eisya yang before nie at least tahu jugak pasal Islam.. 






apa yang boleh aku cakap kat sini, kita orang Islam yang Iman senipis bawang, yang boleh koyak bila-bila jee usaha laa untuk memantap an diri, mantap an Iman untuk menempuh dugaan dan cabaran dunia sekarang..jangan sesekali memandang hina atau membenci dan mengherdik kawan-kawan kita yang kurang elok perangainya..which mean sekarang nie diorang mungkin tersalah pilih jalan, buat apa yang ta sepatutnya seorang Islam boleh buat..yaa mungkin kita ta lakukan perkara-perkara tersebut..syukur Alhamdulillah..


yaa kita tak tahu mungkin satu hari nanti Allah bagi dia hidayah dan dia berubah menjadi seorang yang lebih mulia dari kita..insan yang lebih baik dari kita..we don't know what will happen in the future..dan kita juga tak tahu mungkin nanti nikmat Iman dan Islam ini akan ditarik balik oleh Allah satu hari nanti..nauzubillah!!mungkin kita yang selama ni solat ta pernah tinggal, tutup aurat, ta pernah melawan cakap ibu, mungkin satu hari nanti ia akan terbalik..kita pasti ke mati kita nanti dalam Iman?!!nauzubillah..minta dijauhkan laa semua tuu..tapi segalanya mungkin berlaku kalau Allah kata jadi, maka jadilah..Kunfayakun~


aku pernah dengar ceramah, ustaz tuu cerita laa an..boleh jadi seorang kafir yang dulu hidupnya sangat jahat, suka berjudi, berzina, minum arak dan tak pernah buat baik langsung. tapi bila sakaratulmaut datang, tiba-tiba terdetik dihatinya, "Kalaulaa aku dulu seorang Islam," lantas dia mengaku bahawasanya tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah..maka matinya sebagai seorang Islam dan syurgalah untuk dia..Subhanallah!!

**seorang kafir yang baru masuk Islam, dia seperti bayi yang baru dilahirkan..tiada dosa okie!**


dan bayangkan seorang Muslim yang hidupnya sangat baik dan bertakwa kepada Allah, tapi disaat sakaratulmaut datang, terdetik dihatinya, "Kalaulah dulu aku seorang kafir,".maka murtadlah dia..matilah dia dalam keadaan kafir dan nerakalah jawabnya..MasyaAllah~


**tajuh hukum Murtad bila dia berniat keluar dari Islam dan murtad merupakan dosa besar tau!!nauzubillah**



وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.
    

 
Dan sesiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya (Islam) lalu dia mati sedang dia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian rosak binasalah amal usahanya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya. 
[Surah al-Baqarah 2:217]
 
 

so, kesimpulan kat sini kalau kita nampak orang buat jahat, buat benda yang ta senonoh, jangan kita nak mengumpat, mengata, menghebah-hebahkan perbuatan sumbang diorang or memburuk-burukkan mereka..see kita sendiri ingat kita baik sangatkan ta buat apa yang diorang buat, tapi kita sendiri buat dosa ngan dia..yang pi mengumpat dia, buruk-burukkan dia bukan dosa kaa?!!
apa yang sepatutnya kita buat sebagai seorang saudara Muslim, kita sepatutnya doakan mereka supaya Allah segera memberi mereka hidayah supaya mereka akan berubah..and jangan lupa jugak doakan sepaya Allah jauhkan kita dari melakukan perkara-perkara yang sumbang tuu dan kuatkan Iman kita supaya kita mampu melawan sebarang cabaran dunia zaman sekarang..



kenapa ta boleh hebah-hebah kat orang lain sal diorang!??kita cakap betul laa kan!??


yups betul tuu tapi takut satu hari nanti Allah uji kita pulak macam mana?!!Allah uji kita dengan benda yang sama..satu hari nanti kita TERBUAT perkara yang sama dengan apa yang dia lakukan..haaa apa lagi mau cakap?!!



membebel terlalu banyak!!


mainnya aku just mention kay sini, aku suka tengok budak-budak and orang-orang baik nie..sejuk jep an mata memandang!!and hati aku akan cakap "Bilalaa aku nak jadi macam nie ae?!!" menguatkan semangat aku untuk terus berusaha..yups aku tau Iman aku masih lagi tersangat nipis okie!!


macam pagi tadi aku tengok cerita apentah yang di hos an oleh Faisal Ismail (FBI)..dia kene an Amer ex-Ruffedge..hahaha aku pon ta kenal sebenarnya Amer tuu tapi ta kesah laa an yang aku na bagi tau aku baru tau yang dia da berubah..I mean penghijrahanlaa..waaa tersentuh tengok dia..dalam hati "waaa baiknya!!!subhanallah~" tanpa buang masa aku on9 and google sal dia..na tau cita lebih lanjut laa kononnya..baca sendiri laa ae sal penghijrahan Amer nie..


before~

:: ruffedge ::


amer now~

Amer Munawer Yusof


"Apabila kita reda dengan ketentuan Tuhan,

kita dijanjikan dengan kegembiraan" Amer~



haa tu jep laa na cakap, hati aku lembut dan mudah tersentuh okie!!tapi aku macho dan ta sensetif sangat laa bilaa baca or tengok cite2 sedih nie..well aku an macho derr!!hahahhaa~


lastly I hope that I can be a part of them yang orang selalu panggil "budak-budak baik"..InsyaAllah one day I'm going to be one of them!!amiiin~



:: wallahua'lam ::


hey aku na jadi baik jugak okie!!
boleh kan?!!



me : 
-semuga Allah kuatkan hati dan Iman aku untuk menjadi apa yang aku harapkan..doakan saya okie!!
  




5 comments:

  1. der,aku pon tgok yg talk show FBI td.sebab ade paijal tahaiq.haha.

    dah tuh kan, aku dok tepiqiak sape lah yg FBI dok kenekan tuh, then waktu FBI ckp tu amer ruffedge, terkejut gile ouhh.Sejok mate tgok.Dulu aku minat gile ouh dekat dia.

    ReplyDelete
  2. shahira : hehehee FT buat comel pulak td an an..


    haa yg sal amer tuu an aku ta kenal pon die sblm n now aku kenal dia sbgai dia yang baru and more like him as what he is now :)

    ReplyDelete

thanx sebab sudi baca post nie..anything to say??just leave your coment here :)
thanks for reading and please come again (n_n)