tabung dude

Wednesday, February 2, 2011

hidup hanya sekali sahabat!

"awak kena korbankan waktu awak yang hanya beberapa minggu je lagi yang tinggal kalau nak compare dengan bertahun-tahun sepanjang hidup awak.."


so what is the best answer u think??


sekarang nie lecturer asasi ramai yang selalu pesan kat bebudak asasi mende-mende nie..yelaa kalau nak dikira-kira tambah tolak darab dan bahagi kitorang bebudak asasi just tinggal beberapa minggu jep lagi na bertapak dan memegang tittle "budak asasi"..

macam hari tu puan fatimah our chemistry lecturer cakap :


"tinggal beberapa minggu je lagi awak nak habis asasi..jadi tolonglaa sangat-sangat jaga diri awak..jangan laa terlibat dengan kemalangan ke jangan ta datang kelas ke senang cite jangan buat perkara yang boleh membahayakan diri sendiri laa yang boleh menjejaskan awak punya asasi nie.."



okie fikir-fikir balik mana lagi perit..korban kan beberapa minggu ta pegi ber"joly", ber"party" or lepaking dengan member ataupun merana seumur hidup sebab ta lepas asasi..




study jum  (:


pilih-pilih!!

alaa kawan-kawan tinggal beberapa minggu jep na abes asasi..pastu lantak korang laa na berjolly berparty sepanjang hari pun ta kesah laa an..




bila orang fikir-fikir balek laa an, tetibe teringat yang ayat nie macam sama jep dengan cekgu-cekgu masa na UPSR, PMR ngan SPM dulu..betul taa??



"korbanlaa sikit masa awak untuk na UPSR nie..atau awak nak korbankan masa depan awak lepas-lepas nie..UPSR nie tentukan awak nanti masuk sekolah mana tao!!"



nie masa zaman semangat derr nak masuk SBP..hahaaa dulu-dulu dengar jep SBP memang kagumlaa..yelaa an sekula budak-budak pandai kan..tapi bila da dapat masuk SBP rasa macam sama jep..seriusly sepanjang orang belajar kat sekolah menengah yang ada tittle "SBP" sampai dah keluar nie masih tercari-cari dan ta jumpe lagi jawapan kepada persoalan "mana keistimewaan SBP yang dulu aku kagum tu yaa!??"

rasanya kalau aku tau laa an SBP macam mana, ta silap mesti aku da pandai cakap arab an an!?pakai tudung labuh..derr serius dulu aku pon memang teringin nak masuk dan belajar kat sekula agama tao..alhamdulillah even just a month, orang dapat jugak laa rasa dok sekola agama..

masa form 3 dulu na PMR pon cekgu cakap mende yang sama gak!!



"korban kan laa masa main awak tu..untuk PMR je yang tinggal berapa minggu je lagi..atau awak lebih sanggup na korban kan masa depan awak??"



see just the same thing they tried to tell us!!
even for SPM pon still the same~



gamba tade kaitan okie!


"tolong focus untuk SPM awak yaa..SPM nie menentukan masa depan awak..tinggal kan semua perkara-perkara lain dan focus pada SPM..atau awak akan sengsara dan korbankan masa depan awak??"


macamlaa orang yang gagal SPM da tade arah tuju hidup kan..ta baik cekgu cakap camtu!!

see!!

semua tetap cakap benda yang sama walaupun dalam bentuk yang lain laa ka..of cos laa an!!ta an na copy-and-paste sebijik2 kot~

so apa kata kita rujuk balik apa Islam cakap :


"bersungguh-sungguhlah kamu dalam melakukan sesuatu perkara"



kan kan??

kita bukan memang digalakkan supaya bersungguh-sungguh ke kalau dalam mengerjakan apa yang kita na buat..

what we want if we tried our best insyaAllah we'll got it as long as if He want to give it to us..if not redha je laa..






yups!!sesungguhnya Allah sedang menguji kita.. Dia nak tengok sejauh mana kita bersungguh-sungguh untuk mendapatkan sesuatu yang kita kerjakan..

jadinya kalau kita dah berusaha sedaya-upaya dan ta dapat apa yang kita inginkan, banyakkan bersabar dan memohonlah doa kepada Nya semuga Dia mempermudahkan segala urusan kita untuk mendapatkan apa yang kita usahakan..

okie??







jangan sesekali berburuk sangka dengan Allah yaa kawan-kawan..sesungguhnya Allah yang menciptakan kita dan hanya Dia yang mengetahui apa yang sedang kita hadapi dan apa yang yang terbaik untuk kita..


"muda hanya sekali, jadi enjoylaaa!!"


selalu dengar an ayat nie??! are your sure with this statement???


owh really?!!

so now, come and join me..for a few seconds, come and think together~

- sanggupkah kita habiskan masa muda kita yang hanya datang sekali itu dengan perkara yang sia-sia??

- sanggupkah kita buang masa muda kita yang hanya sekali itu begitu saja sebab dia da ta kan datang balik da an??

- muda memang sekali, tapi sekali dah musnah tidak akan bisa ia dikembalikan dan diperelokkan semula..

- orang tua sudah pasti telah melalui zaman-zaman mudanya tapi orang muda belum pasti akan melalui zaman-zaman tuanya..

- rugi di dunia masih ada waktu untuk bertaubat, rugi di akhirat sudah terlambat!!




paling penting sekali :



"sanggupkah kita korban kan nasib kita di akhira nanti yang kekal selama-lamanya dengan berseronok bersama hidup di dunia yang hanya sementara nie??"



mana lagi bagus??!


bersusah payah hidup di dunia yang sementara dan berbahagia di akhirat yang selama-lamanya

atau

berbahagia di dunia yang sementara dan bersusah payah di akhirat yang selama-lamanya??

atau

berbahagia hidup di dunia dan akhirat??


pilihan terletak di tangan anda!!


"sesungguhnya tidak akan berubah nasib sesuatu kaum itu melainkan dia sendiri yang mengubahnya"







ikut-ikut mesti ramai nak yang last tu kan!!bahagia di dunia dan akhirat?!!cakap memang senang kan..kalaulaa na buatnya tu pon macam sesenang na makan burger double cheese an bagus!!hehehee 

na makan double cheese pon susa tau kene cari duit lagi, na pegi beli lagi na carik kedai yang masak best lagi..aigoo!!na makan pon susa ker??!


owh sudah semestinya laa kan kalau na senang hidup di dunia mestilaa ada derita dulukan??bukan mudah na mengecapi kesenangan laa!!hahaa ingat senang2 ke cakap nak hidup senang tetibe esok bangun pagi kita da hidup senang?!!ta semudah itu kawan!



bukan senang na succes okie!!



jadi sama-sama muhasabah diri kita yaa  :)

yang baik jadikan amalan yang buruk silaa laa tegur2 yaa!!

insyaAllah~
wassalam  (n_n)



salam sayang~
nurul afiqah  (:

2 comments:

thanx sebab sudi baca post nie..anything to say??just leave your coment here :)
thanks for reading and please come again (n_n)