tabung dude

Tuesday, January 18, 2011

fikir sendiri~

 
hati seorang yang bodoh terletak d mulutnya..
tapi mulut seorang yang bijak terletak d hatinya..
-incik a.m.-
 
okie sekarang sume orang guna otak dan fikir maksudnye..bukan ape just tolonglaa orang na fikir maksud sebenar ayat ni??cepat otak bekerja untuk mentafsirkan ayat di atas..

dah dapat??
waah hebatlaa anda..apa yang korang faham??
what was i understand about the statement above :
"hati orang yang bodoh terletak pada mulutnya"
 
 
mean orang yang bodoh yang mana jenis-jenis manusia yang tak suke nak gune akal ni meletakkan hati pada mulut..ae bukan amek hati dan letak kat mulut korang laa!!makne nye manusia-manusia spesis nie jenis yang ape mende jep yang dia rasa sume dia keluarkan kot mulut..tanpa guna hati dan akal mereka..ikut sedap laa na cakap ape..contohlaa kan dia rasa bengang ngan kawan dia, pastu dengan suka hati laa dia keluar an perkataan dan ayat-ayat kat kawan dia samapilaa dia puas hati..tanpa pikir an perasaan orang lain..faham??
contoh lain laa an kate kan laa cik allylic ni die ta suke kat cik vinylic..so dengan pantas dan sesedap rasa dia cerita an segala keburukan dan "ketidakpuasan hatian" ayat bm salah!! dia kat kawan-kawan dia..haaa bercakap jangan ikut rasa nanti binasa okie!!tak pasal-pasal daa tambah dosa..mengumpat tuu!
"ae ape yang cik allylic cakap betul laa!!"
haa yang betul tu laa mengumpat kalau tak betul tu fitnah..sila faham kan okie..jadi berhati-hati dengan apa yang kita nak ucapkan..tambah-tambah kaum hawa, spesis-spesis cik awek-cik awek nie..jangan laa sesuka hati sesedap rasa na cakap pasal orang yee..
 
 
"tapi mulut seorang yang bijak terletak d hatinya"
 
 
sebaliknya laa kalau spesis budak bijak bestari ni pulak diorang meletakkan mulut pada hatinya..apa yang dia rasa nak cakap dia simpan dalam hati..dalam masa yang sama manusia bijak ni menggunakan akal untuk berfikir patut ke dia keluar an apa yang dia nak cakap..so kalau sesuai dia cakap laa kalau ta sesuai simpan laa dia dalam hati aje..contoh laa an kalau incik Prelog ni minat kat cik awek Ingold..so dia akan simpan dalam hati jep..nthen incik Prelog akan gunakan akal dia yang bijak, berfikir better cakap ker senyap??
so kat sini lah main nya peranan "si akal" manusia yang Allah kurniakan..manusia an makhluk sebaik-baik kejadian dikurniakan akal untuk berfikir membezakan yang baik dengan yang buruk..tapi tuu laa selalu manusia nie terpengaruh dengan nafsu semasa berfikir..lalu terjadilah pilihan dan perbuatan yang diluar jangkaan..
berbalik kepada masalah incik Prelog tadi..rasa-rasa dia cakap ke ta kat cik awek Ingold tu??
korang pernah dengar ta:
"kalau kita suka kan seseorang itu lebih baik kita senyap dan mencintainya dalam hati sahaja"..
pernah kan??bila fikir-fikir balek betul jugak au..macam-macam bole jadi kalau incik Prelog meluahkan cinta hati dia..mungkin dia akan menjalinkan hubungan terlarang sebelum kahwin dengan cik awek Ingold..mungkin jugak cik awek Ingold ta suke kat incik Prelog nthen persahabatan mereka terus renggang..dan macam-macam lagi laa kemungkinan an..who knows??  Allah knows everything!!
okie cukup contoh tersebut..contoh lain kalau kita tak puas hati ngan seseorang, cukup laa simpan dalam hati..marah ialah api yang bole membakar diri..ingat Allah kalau hati tengah panas okie!!pegi laa amek wudu' ker pegi tido ke mandi ke supaya cool balek..dan contoh-contoh lain sila laa fikir laa sendiri..
 
 
dalam diri seorang manusia itu ada seketul "daging",
jika baik "daging" itu maka baiklah empunya diri,
jika busuk "daging" itu maka buruklah dirinya.
 
 
 

setakat nie tu jep laa yang "incik otak" saya boleh bantu nak buat mende alah nie..kepada yang ada pendapat laen sila laa yee bagi pendapat..jangan malu dan segan okie  :)
 
 
me :
-all the things above is dedicate special for me!!
-semuga afiqah dapat berubah ke arah yang lebih baik..insyaAllah!!
-jum sama-sama (n_n)


assalamualaikum..
 
 
salam sahabat~
nurul afiqah  :)

2 comments:

  1. ok persoalan skrg ialah siapa encik a.m? tehehe.

    ReplyDelete

thanx sebab sudi baca post nie..anything to say??just leave your coment here :)
thanks for reading and please come again (n_n)